De voordelen van WA Direct

/ februari 15, 2021/ Dialoog/ 0 comments

Het Verbond van Verzekeraars is ervan overtuigd, de Directe Schadeafhandeling (voorheen WA Direct) kent alleen vooral voordelen. We bespreken een aantal van deze voordelen en beginnen met de voordelen voor de consument.

WA Direct past bij nieuwe bedieningsconcepten

Volgens het Verbond moet en wil de klant steeds meer ontzorgd worden. Wij zijn inderdaad van mening dat dit belangrijk is en dat de klant na een aanrijding niet het bos in wordt gestuurd met de mededeling ‘zoek het maar uit, succes!’. Het is soms al een gepuzzeld waar de tegenpartij verzekerd is, laat staan hoe je het verder goed aan moet pakken en ervoor moet zorgen dat de machtige verzekeraar van de tegenpartij je niet gaat verwarren met argumenten, om aansprakelijkheid maar af te houden. Een veelgehoorde klacht is dat men het idee dat de aansprakelijke verzekeraar niet, dan wel zo min mogelijk wilt uitkeren. Wij staan dan ook volledig achter het ontzorgen van de klant. Iets wat 112Schade sinds jaar en dag doet.

Contact met een verzekeraar die je kiest en vertrouwt

De vraag die opkomt is of je een verzekeraar echt kiest op basis van vertrouwen. De meesten zullen namelijk vooral ook naar de premie kijken, waar is de verzekering het goedkoopste? Daarnaast kiest men eerder een tussenpersoon op basis van vertrouwen, die dan weer helpt bij het vinden van de juiste verzekeraar. Aan de tussenpersoon de schone taak om niet alleen te kijken naar de premie, maar ook naar een verzekeraar die bij de klant past. Eenmaal gevonden en schade? Dan meldt je dit aan bij de tussenpersoon die je hebt gekozen en vertrouwt. Die helpt vervolgens om de schade bij de juiste partij en op de juiste manier te melden.

Verzekering is op te zeggen als de schadeafwikkeling niet bevalt

Verzekerden hebben altijd de mogelijkheid om de verzekering zonder opgaaf van reden op te zeggen. De vraag is alleen wel wat de opzegtermijn is. Er zijn maatschappijen waarbij je minimaal 1 jaar verzekerd moet zijn, om zonder opgaaf van reden een verzekering op te zeggen. De opzegtermijn is dan vaak nog één maand. Er zijn verzekeraars waarbij je alles zelf regelt en ook je verzekering per dag op kunt zeggen. In dat eerste geval moet er wel wat aangepast worden in de polis. Wij gaan er immers vanuit dat een verzekering bij een tegenvallende schadeafhandeling direct opzegbaar moet zijn, zonder opzegtermijn. Anders heeft dit voordeel weinig voordeligs in zich.

Er is ook een aantal voordelen voor de verzekeraar, te weten:

Verzekeraar kent klant beter

Heeft u dat gevoel? Dat de verzekeraar u kent? De meeste verzekeraars hebben een flink klantenbestand. Als u niets van zich laat horen, geen schade meldt en de premie keurig betaalt, dan is die kans erg klein. Deze opmerking komt vaker naar voren, maar dat is wat ons betreft niet terecht.

Meer gebruik van herstelnetwerk

Daardoor krijgen verzekeraars meer macht. Het Verbond is echter van mening dat dit de kwaliteit van herstel tegemoet komt. Zie ook het eerder gepubliceerde stuk: ‘Welke rol spelen verzekeraars binnen schadeherstel?’ De verzekeraar helpt de hersteller niet bepaald. De hersteller moet tegen een zeer laag tarief herstel plegen. Dit zou niet kostendekkend zijn. Kleinere bedrijven die niet onder een dergelijke regeling vallen worden hier ook meer de dupe van. Zij worden steeds meer buiten spel gezet.

Dienstverlening klant uitbreiden

Meer dienstverlening willen bieden is niet altijd beter. Er moet ruimte voor zijn, genoeg (opgeleid) personeel, maar belangrijk: wat doet een uitgebreidere dienstverlening met de premie? Oke, klanten weten straks altijd dat zij bij de verzekeraar aan kommen kloppen, niet alleen als ze allrisk verzekerd zijn, maar dit kan niet kosteloos. De premies zullen gaan stijgen, waardoor je straks wel een verkapte allriskverzekering krijgt, wellicht tegen je zin in. Is de uitgebreidere dienstverlening dan wel in het voordeel van de klant? Of vooral om de eigen portemonnee nog meer te spekken en de macht binnen de sector te vergroten?

U zult begrijpen dat wij niet negatief, maar wel kritisch kijken naar de ‘voordelen’ van WA Direct. Wij begrijpen dat het Verbond WA Direct positief in de markt wil zetten, maar doe het dan wel op basis van juiste en actuele informatie. Er zijn inmiddels genoeg geluiden te verzamelen waaruit de twijfel over dit proces blijkt. Wij zijn dan ook van mening dat het Verbond hier kritisch naar moet kijken en ook het een en ander kan en moet verbeteren om klantbelang echt voorop te laten staan.

Share this Post

Leave a Comment

Your email address will not be published.